Wat is dat toch met familiebedrijven?

Wie wil er nou geen gunfactor en betrokken klanten? Iedereen. Maar op de een of andere manier lijken familiebedrijven dit eerder in de schoot geworpen te krijgen dan andere bedrijven. Wat is dat toch? En hoe krijg je dat ook voor elkaar?

Om te beginnen: niemand krijgt iets in de schoot geworpen. Om iets te bereiken, moet je hard werken. En dat is familiebedrijven vaak niet vreemd. Maar dat geldt ook voor andere bedrijven. Dus daar moeten we het niet in zoeken. Een belangrijk kenmerk van familiebedrijven is wel, dat ze gericht zijn op de lange termijn en dus een langdurige relatie proberen op te bouwen met hun klanten en omgeving. En heel belangrijk: het is geen marketingtruc, ze zijn oprecht betrokken als bedrijf, maar zeker ook als mensen áchter het bedrijf. Een logisch gevolg: wederzijdse betrokkenheid, de gunfactor.

Doen we al
Als je nu denkt: ‘Check, doen we al, wij zijn al oprecht betrokken. We sponsoren verenigingen en doneren aan goede doelen. Bij ons staat de klant écht centraal en we proberen continu te verbeteren.’ Top! Niks meer aan doen. Niet aankomen. Maar weet de buitenwereld dit ook? Laat je het zien? Communiceer je erover? En hoe dan? Als bedrijf of als mensen achter het bedrijf?

Laat het zien!
De mensen achter het bedrijf, dat zijn vaak degenen die de gunfactor teweeg brengen. Breng jezelf en je medewerkers dus naar voren. Hoe? Simpel. Schrijf niet zomaar een stukje over de bedrijfshistorie, maar vertel zelf, als ondernemer, vol passie ‘over ons’ op je website. Laat in jouw magazine niet zomaar jouw producten en diensten zien, maar laat trotse medewerkers hierover aan het woord. En deel jullie kennis, ervaring en liefde voor het vak in persoonlijke blogs op social media. Dan creëer je een ‘familie’ waar mensen een gevoel bij krijgen. Dan creëer je een gunfactor voor jouw bedrijf. En krijg je het zelf allemaal niet goed verwoord? Dan help ik, Kim de Booij, daar als tekstschrijver natuurlijk graag bij!

Redactie: Kim de Booij
Fotografie: Freddy Dirickx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *