We moeten veranderen, want alles gaat goed

De wereld verandert, dus wij moeten ook veranderen. Een clichématige uitspraak die vaak aan de basis ligt van organisatieveranderingen. Reorganisaties, anders (en vooral efficiënter) werken, het roept altijd weerstand en protest op. Genoeg voer voor sceptische houdingen, cynisme en argwaan. Vaak blijkt verandering een proces van tegenslagen en valkuilen. Het is ook niet makkelijk. Goede communicatie kan bijdragen aan het slagen van een verandertraject.

Specialist in verandercommunicatie is Johanna Kroon. Zij informeert bedrijven via ‘verandernieuwsbrieven’ en helpt grote organisaties met de communicatie over veranderprocessen: “Bedrijven hebben soms moeite om eerlijk te zijn, de eigenlijke oorzaak van de verandering ‘mag niet gezegd worden’.” Volgens Kroon gaat het altijd om een prestatieprobleem: er gaat iets niet goed. Anders zou men ook niet gaan veranderen. “Medewerkers zien altijd als eerste dat dingen niet goed gaan. Door daar als organisatie op in te spelen kun je iedereen overtuigen van de noodzaak van de verandering.” Het sec(?) zenden van informatie levert weinig acceptatie op. Het is een utopie te geloven dat werknemers braaf de informatie opnemen en als een voorgeprogrammeerde robot hun werkwijze aanpassen. Het is belangrijk dat informatie vragen oproept en het gesprek op gang brengt. Dat kan onder andere door op een humoristische manier te informeren. “Als management wil je dat er iets gaat leven, ga dus ook in op de talloze ‘jamaar-vragen’.” Datzelfde management ziet overigens het belang van goede communicatie in, maar trapt desondanks vaak in dezelfde valkuil: “Denken dat je alles positief moet brengen is fout, het moet realistisch en herkenbaar zijn.”

Valkuilentrilogie

“Moeilijk is ook het vinden van balans tussen summiere informatie en een overload aan informatie. Het helpt om vooral in te gaan op de principes. De kern vatten en gemeenschappelijke, behapbare brokken voor medewerkers formuleren, daar gaat het om. Organisaties die in korte tijd opnieuw veranderen beginnen daarbij met een achterstand. Kroon: “Als de vorige verandering mislukt is, is het zaak deze eerst af te sluiten en te bekijken wat er fout ging vooraleer met nieuwe veranderingen te starten. Er is vaak nog veel oud zeer, medewerkers met een ‘verandertrauma’.” Daar overheen stappen onder het motto: ‘dat is geweest dus daar hebben we het niet meer over’ is ook een valkuil. Om de valkuilentrilogie compleet te maken vertelt Kroon dat er soms geen lijn is in verandercommunicatie: “Stort de informatie uit, dan zien we wel…” Beter is een veranderverhaal. Om dat toe te lichten haalt Kroon een metafoor boven: “Het is als een reis. Alle medewerkers gaan mee en stellen zich vragen: ‘Waarheen, Welke route, Welk vervoersmiddel, Wat moet ik voorbereiden?’ Door deze vragen te beantwoorden creëert een bedrijf haar veranderverhaal. Als managers dat verhaal helder vertellen, dàn zijn ze op de goede weg.

www.veranderverhaal.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *