We zijn bankier, adviseur én innovator

In veel sectoren ontstaan nieuwe businessmodellen en technologische ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op. “Voor de Rabobank is daarbij het uitgangspunt dat innovatie moet bijdragen aan het verbeteren van onze dienstverlening en dat we gelijktijdig onze klanten helpen innoveren.”

Aan het woord is Alex de Fouw, directeur Bedrijven van Rabobank Oosterschelde. “Onze basisdienstverlening blijft primair gericht op het oplossen van financiële vraagstukken van onze klanten. Daarnaast is de Rabobank een kennisorganisatie, waardoor we onze klanten kunnen voeden met uitgebreide kennis uit hun branche, wereldwijde trends en nieuws over binnen- en buitenlandse economie. Een derde pijler is innovatie. De ontwikkelingen in de virtuele wereld gaan heel snel en daar richten we ons daarom nadrukkelijk op. Niet alleen door voortdurend onze app’s en internetbankieren te verbeteren, maar ook door fintech start ups te ondersteunen of over te nemen. Die integreren we vervolgens in onze producten en dienstverlening.”

Circulaire economie
Een belangrijk punt bij innovatie is de financierbaarheid van circulaire businessmodellen. De Fouw: “Neem een zorginstelling hier in de buurt, die een pand wil realiseren dat wordt gebouwd door hergebruik van bouwmaterialen. En aan het einde van de economische levensduur kan het pand eenvoudig opgeknapt, hersteld of uit elkaar gehaald worden. Zo’n businessmodel heeft andere uitdagingen. Voor dat soort ontwikkelingen moet je als bank anders leren denken en ook ecologische en sociale aspecten wegen. Onze rol als bank is daarover actief participeren en met innovatieve productoplossingen komen.”

Inzicht in geldstromen
Daarnaast wordt er volop geëxperimenteerd met technologische ontwikkelingen die bijdragen aan het verbeteren van onze dienstverlening. “Zo lanceren we binnenkort Tellow”, vervolgt De Fouw. “Een app voor de kleinzakelijke markt die de digitale portemonnee en administratie van de ondernemer integreert. Alle facturen én betalingen worden direct in de boekhouding verwerkt. Zelfs de btw wordt uitgesplitst. Dat betekent enorme tijdswinst.’ Daarnaast is Rabobank partner van Facturis, dat gespecialiseerd is in het optimaliseren van het facturatieproces. De Fouw: “De factuur gaat eerder de deur uit en eventuele herinneringen worden automatisch verstuurd. Zo ontstaat optimale cashflow. Facturis biedt inzicht in de geldstromen en is op termijn de basis voor het rekeningcourant krediet. Door het debiteurenbeheer, creditmanagement en risicomanagement optimaal in te richten, hoeft de ondernemer zich daar geen zorgen over te maken.”

Loan Street en blockchain
Ook participeert Rabobank in Loan Street. De Fouw: “Dat is een softwareoplossing die bedrijfscijfers genereert in het boekhoudpakket van een onderneming en zo snel berekent hoeveel financiering aangevraagd kan worden. De financiering kan worden aangevraagd bij meerdere aanbieders en is ook beschikbaar voor niet-klanten van de Rabobank. En voor onze internationaal opererende klanten bieden we daarnaast Digital Trade Chain. Daarmee vergemakkelijken we het proces van internationaal zakendoen. Met dit blockchain-platform bieden we partijen de zekerheid dat de betaling na levering gegarandeerd is.

Tekst: Marjolijn Bergmann

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *