Wie is je klant? – het stappenplan

Doordachte marketing is de kunst om klanten bewust te laten kiezen. Hoe je dat doet? Bepaal je doelgroep. Sandra de Blaeij van C-Idee Communicatie tipt: “Maak een persona. Dat is een gedetailleerde beschrijving van je klant. Hoe ziet hij eruit? Wat doet hij? Wat vindt hij leuk? Als je alle details boven water hebt, weet je hoe je hem het beste benadert. Weet waar je klant wakker van ligt en waarom jouw product of dienst de oplossing is. Gebruik deze ‘pijn van de klant’ in je campagnes.”

STAP-VOOR-STAP VERMARKTEN:
1. Kies je doelgroep
2. Diep je doelgroep verder uit (maak er een persoon aan)
3. Omschrijf de toegevoegde waarde van je product
4. Doe een klantmarktonderzoek
5. Bepaal de prijs van je product of dienst (let op je marge bij een uniek product en
weet wat je concurrenten doen)
6. Bepaal je strategie: Weet waar je doelgroep zit en hoe je ze aanspreekt, wat is ‘de pijn’?
7. Zoek ambassadeurs (ervaringsdeskundigen zijn ‘hot’)
8. Evalueer! (en loop het plan weer door vanaf stap 1…)

Ambassadeurs
Ook van belang is te weten hoe je potentiële klant je product ervaart. Met feedback van een klantenpanel kun je zowel positief als negatief uit de voeten. Voor de grootste kans op succes bij lancering verfijn je je product, of stel je je doelgroep bij. “Ook kun je denken aan een speciale kortingsactie of gratis uitproberen voor nieuwe klanten. Ambassadeurs zijn goud waard”, geeft
Sandra mee. Dat beaamt Rachelle Verhage. Zij blogt en vlogt voor Zeeuwze.nl. “Ambassadeurs zorgen voor meer klanten en omzet doordat zij hun enthousiasme delen. Doe dat transparant, open en eerlijk. Benut de juiste kanalen, dan kun je van ‘likes’ ook klanten maken. Zorg dat je zichtbaar bent en zorg voor originele content die je overal terugziet, online en offline. Want herhaling
leidt tot herinnering!”

Tot slot: heb geduld! Zeker bij nieuwe, onbekende producten kan het een aantal\ maanden tot jaren duren eer je je plaats op de markt hebt veroverd. Blijf daarna evalueren. Hebben je activiteiten en inzet resultaat? Kijk niet alleen naar verkoopcijfers, maar ook naar betrokkenheid met je product, bijvoorbeeld het aantal nieuwsbriefabonnees. Wil je blijven groeien, houd dan je stappenplan bij de hand. Doorloop alles nog eens vanaf het begin. Succesvol vermarkten is een proces dat je steeds moet bijsturen.

Tekst: Bianca Moorthamer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *