Yara timmert flink aan de weg

Kunstmestproducent Yara Sluiskil gaat als een trein. Het moederbedrijf investeerde de achterliggende tijd ruim 700 miljoen euro in splinternieuwe installaties in de vestiging in Zeeuws- Vlaanderen. Onder meer de bouw van de nieuwe Ureum-7 en Ureum-8 fabriek, een nieuw laadgebouw en losinstallaties en het tankpark.

Yara Sluiskil is de grootste fabriek van het Noorse moederbedrijf Yara International. De locatie beschikt over drie ammoniakfabrieken, vier CO2- fabrieken, twee salpeterzuurfabrieken, twee ureumfabrieken en twee nitraatgranulatiefabrieken. De mega- investeringen maken Yara klaar voor de toekomst. De nieuwe Ureum 8-fabriek wordt binnenkort opgeleverd. Een nieuw laadgebouw gaat nu ook gefaseerd in bedrijf.

Nieuwe directeur
Ook aan de top van Yara Sluiskil zijn er veranderingen. Algemeen Directeur Jon Sletten nam 30 november afscheid. Hij vertrekt naar een productielocatie in Noorwegen. Op zijn stoel zit vanaf februari volgend jaar Michael Schlaug, een Duitser die al jaren bij Yara werkt. Hij stuurt nu nog een vestiging van Yara in Canada aan. Sletten was algemeen directeur in Sluiskil sinds 2012. Grote investeringen zijn gedaan onder zijn leiding, waarmee de fabriek sterk staat richting de toekomst. Met de nieuwe Ureum 8-fabriek is een bedrag gemoeid van 240 miljoen euro. Het nieuwe laadgebouw kost 27 miljoen euro. Ook
investeert Yara in een nieuwe laadkraan aan de kade en is onlangs nog een nieuwe locomotief aangeschaft voor vervoer over het spoor.

Symbool
De Ureum 8-fabriek staat symbool voor de toekomst van de Yara-locatie in Zeeuws-Vlaanderen. De hypermoderne installaties zorgen voor een flinke milieuwinst. In de afgelopen tien jaar zorgde Yara Sluiskil al voor een broeikasgasreductie van zestig procent. Terwijl in die periode de productie zelfs met 1,5 miljoen ton toenam. Ook speelt Yara een aanzienlijke rol in het glastuinbouwgebied in Zeeuws- Vlaanderen, dat bij de meest duurzame in Noordwest-Europa hoort. Yara voorziet de tuinders van restwarmte en rest-CO2. Daardoor wordt jaarlijks 55 miljoen kuub aardgas uitgespaard en in totaal 135 duizend ton CO2 gereduceerd per jaar. Bovendien worden met dit project duizend nieuwe banen gerealiseerd en een kwart miljard euro geïnvesteerd in infrastructuur en kassen. De duurzame insteek van Yara uit zich binnenkort ook in de regionale ‘waterstofrotonde’. Hierbij wisselen bedrijven onderling waterstof uit via pijpleidingen. Het restproduct van Dow wordt door Yara en ICL-IP weer als grondstof gebruikt. Op termijn wordt zo jaarlijks een reductie van 45 duizend ton CO2 gerealiseerd.

Marktleider
Yara is wereldwijd marktleider op het gebied van stikstofmeststoffen en stikstofhoudende industriële chemicaliën. Yara Sluiskil neemt vijftien procent van het productieaanbod van het concern voor zijn rekening. Er zijn in Sluiskil 625 medewerkers in dienst. De meeste producten van Yara Sluiskil gaan naar Europese afnemers en naar klanten in Noord- en Zuid-Amerika.

Ook logistiek stevig in het zadel
Ook logistiek staat Yara Sluiskil zijn mannetje. Om de enorme toename van de productie bij te kunnen benen, wordt ook flink geïnvesteerd in de logistieke voorzieningen.

Zo stak Yara stak 27 miljoen euro in de realisatie van een perfect geconditioneerd laadgebouw met volautomatische installaties. Hier worden de producten gezeefd, ontstoft en gewogen. Daarna gaat het grootste deel via transportbanden de laadruimten van schepen in. De twee nieuwe laadlijnen verdubbelen samen de huidige capaciteit, naar elk 500 ton per uur. Eric Wieland, manager logistiek en verlading: “Zo kunnen wij de productietoename vlot verwerken. Met het nieuwe laadsysteem zijn we vanaf de fabriek tot aan de kade in orde. Vorig jaar werd ruim 5 miljoen ton verladen. Dat is 159 kilo per seconde, iedere seconde van het jaar.”

Het oude laadgebouw stamt uit 1929. Het is een van de eerste gebouwen uit de beginjaren van Yara Sluiskil. Met het nieuwe laadsysteem wordt straks ef ciënter gewerkt en kan er meer product worden verladen. Eric: “Heel bijzonder is dat het project volledig is voorbereid door medewerkers van Yara Sluiskil zelf. Dat is uniek.” De medewerkers van de verlading stapten over van een drie- naar vierploegensysteem om het laadwerk ook organisatorisch aan te kunnen.

Laadkraan
Naast het laadgebouw is ook de aanschaf van een nieuwe laadkraan aan de kade een feit. Eric: “Dan kunnen we op termijn ook grotere schepen laden, met een zogeheten sandwichbelt-constructie. Dat is een dubbele transportband om grote schepen probleemloos te laden.” De nieuwe kraan is midden volgend jaar operationeel en wordt gebouwd in Italië. Met deze investering is opnieuw zo’n vier miljoen euro gemoeid.

Locomotief
Yara vervoert producten via schepen (82 procent), via de weg (16 procent) en via het spoor (2 procent). Per spoor gaat het om ruim 1200 wagons per jaar, met ammoniak en vloeibare kunstmest voor industriële klanten in de streek. In het verleden was dit meer en ook richting de toekomst liggen er mogelijkheden om vervoer per spoor te laten groeien. Yara heeft twee eigen locomotieven en schafte in mei een nieuwe aan om de oudste te vervangen. Het Nederlandse bedrijf Bemo bouwde een locomotief op maat, die tien beladen wagens van elk negentig ton kan trekken. Ook heeft de locomotief een speciale korte wielbasis om over de krappe spoorbogen op het terrein te kunnen rijden.

 

Yara Sluiskil
Industrieweg 10
4541 HJ Sluiskil
T. 0115 474 444
E. info.yara.sluiskil@yara.com
I. www.yara.nl

 

Tekst: Bianca Moorthamer
Fotografie: Ruden Riemens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *