Zakelijk gebruik van social media in Zeeland

Weinig gebruik social media door Zeeuwse ondernemers

Zeeland Business Magazine publiceert vanaf editie 6-2012 regelmatig eigen statistieken en conclusies over interessante thema’s en actualiteiten. Hiervoor maken wij gebruik van landelijk onderzoek toegespitst op de Zeeuwse markt of geheel eigen onderzoek in samenwerking met bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Voor deze editie een onderzoek naar social media gebruik in Zeeland. Deze is eerder dit jaar uitgevoerd door Merijn van den Berg van Roosevelt Communicatie.

Steeds meer bedrijven spelen in op de verschuiving van offline naar online. Websites dienen als een visitekaartje en het niet aanwezig zijn op de social media kanalen is vrijwel ondenkbaar. Hoe staat ondernemend Zeeland er in de online wereld voor?

Voor dit onderzoek zijn 1514 bedrijven op willekeurige basis geselecteerd. Van deze bedrijven is onderzocht of zij over een zakelijke website beschikken, of deze actuele inhoud bevat en of er een nieuwsbriefmodule aanwezig is. Daarnaast is er gekeken naar de aanwezigheid op social media kanalen en op welke manier de Zeeuwse bedrijven aanwezig zijn. Is het enkel zendgericht of gaan bedrijven de dialoog aan met hun relaties.

Resultaten
Opmerkelijk was het aantal Zeeuwse bedrijven met een zakelijke website (zie de PDF Zakelijke Zeeuwse websites). Maar liefst 93 procent beschikt over een zakelijke website, 5 procent boven het landelijk gemiddelde. Echter vier op de tien van deze websites is verouderd of bevat verouderde content.

Van e-mailmarketing lopen de Zeeuwse ondernemers niet echt warm, slechts één op de tien websites beschikt over een nieuwsbriefmodule. Dit terwijl e-mailmarketing internationaal gezien het meest gebruikte interactieve marketinginstrument is.

Op het gebied van zakelijk social media gebruik kent ondernemend Zeeland een achterstand (zie de PDF Zakelijk social media in Zeeland). Slechts 18 procent van de Zeeuwse bedrijven is actief op social media, tegenover het landelijk gemiddelde van 65 procent. Twitter en Facebook worden met 15 en 10 procent het meest gebruikt en LinkedIn blijft met zijn 5 procent nog in de buurt.  YouTube (3 procent), Hyves (1 procent) en Google+ (0,5 procent) zijn vrijwel onzichtbaar in zakelijk Zeeland.

Conclusie
Er valt nog veel winst te behalen op het gebied van online communicatie en sociale media. Het feit dat veel zakelijke websites verouderd zijn of verouderde content bevatten biedt ruimte voor verbetering. Ook liggen er kansen voor ondernemend Zeeland op het gebied van sociale media. Het inzetten van sociale media komt de naamsbekendheid ten goede en maakt het aangaan en onderhouden van (nieuwe) relaties een stuk eenvoudiger. Tevens zijn sociale media bij uitstek geschikt voor marketingdoeleinden.  Belangrijk is wel dat het op de juiste manier gebeurt.

Bekijk ook de Grafieken Zeeuws zakelijk gebruik van social media die horen bij de bovenstaande tekst.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *