ZB Terugblik: eindejaarsbijeenkomst bij ZeelandNet Studio’s

foto5Acht keer kwamen de leden van het Zeeland Business Netwerk in 2014 bijeen, om elkaar te ontmoeten, te inspireren en wie weet, om te komen tot vruchtbare samenwerkingen. De laatste bijeenkomst van het afgelopen jaar vond op 15 december plaats in de Zeelandnet Studio’s in Kamperland.

De netwerkavond was dit keer georganiseerd in samenwerking met Economische Impuls Zeeland en had als thema Lifestyle, toerisme en innovatie. Patrick Polie, directeur van VVV Zeeland, legt de aanwezigen uit dat marketing meer dan ooit van belang is om bezoekers naar Zeeland te halen. “De gast ziet Zeeland als één bestemming, die moet concurreren met andere bestemmingen in Nederland en daarbuiten. Hadden we als VVV voorheen te maken met pieken en dalen in onze werkzaamheden, tegenwoordig zijn we het hele jaar druk, onder meer met grote projecten om Zeeland in de kijker te houden.”

Een van die projecten is de Zeelandpas, een digitale kortingspas voor toeristen, die moet uitmonden in de Digitale Zeeland Experience. Polie: “In de toekomst moeten onze gasten alles kunnen regelen via die pas. Of via een app op je telefoon, of via een polsbandje: die keuze ligt nog open. Met behulp van de Digitale Zeeland Experience willen we dienstverlening en aanbod beter aan elkaar koppelen en onze gasten tips op maat geven. Niet dwingend: er moet niets, maar we willen onze gasten laten weten wat er beschikbaar is.” Op de vraag of deze manier van dienstverlening niet te hip is voor Zeeland, antwoordt Polie: “Dit is niet in één jaar gerealiseerd, daar gaat tijd overheen. Maar we moeten wel inspelen op ontwikkelingen en de boot niet missen. De wereld verandert en daar moeten we wel in mee.”

Een van de organisaties die meewerkt aan het ontwikkelen van de Zeelandpas is Economische Impuls Zeeland. Merel van Rens legt aansluitend uit wat haar organisatie kan betekenen voor ondernemers in Zeeland. “Het MKB is de motor van de Zeeuwse economie. Die proberen wij te versterken en te helpen ontwikkelen, bijvoorbeeld door vestiging in Zeeland te stimuleren, door innovatiefinanciering en door het stimuleren van samenwerkingen tussen partijen.” Jan Kees Oorthuis vertelt vervolgens op welke manier de Kredietunie Zeeland het MKB ondersteunt, door kapitaal en kennis te delen met ondernemers.

Na de pauze, waarin al de nodige contacten worden gelegd, wordt het netwerken naar een ander niveau getild door Martijn Andersen en Geert van Wonterghem van MeetMatch. Volgens Van Wonterghem ontstaat innovatie uit de juiste samenwerkingen. Daarom is het van belang dat bedrijven die iets voor elkaar kunnen betekenen, ook daadwerkelijk met elkaar in contact komen. “Op het gebied van sport heb je bedrijven die sportkleding maken, bedrijven die hartslagmeters ontwikkelen, of schoenen: wel in hetzelfde werkgebied, maar geen concurrenten. Die kunnen misschien iets voor elkaar betekenen.” Voor het experiment melden alle deelnemers zich via hun smartphone met hun linkedin-profiel aan op de website van Meetmatch. Vervolgens verschijnt op elk telefoonscherm de naam van de deelnemer die door Meetmatch is geselecteerd als potentieel nuttig contact.

Hoewel een enkele bezoeker deze manier van selecteren onpersoonlijk vindt, zijn de meeste deelnemers enthousiast. Zo wordt maatkleermaakster Michelle Piet gekoppeld aan Gerrion Provoost, die taaltrainingen en vertalingen in het Frans verzorgt. Aanvankelijk zijn beide deelneemsters wat verbaasd dat ze door het systeem aan elkaar zijn gekoppeld, maar al snel blijken ze toch zakelijke raakvlakken te hebben. Michelle Piet: “Ik werk met vertegenwoordigers in stoffen uit Frankrijk en een enkele keer doe ik ook zaken in Frankrijk. In zulke gevallen is het wel handig als je je facturen in het Frans kunt laten vertalen.” Gerrion Provoost kon Piet nog meegeven dat Fransen in het zakendoen minder direct zijn dan Nederlanders en dat ze liever eerst de persoon leren kennen, dan de exacte cijfertjes.

Ook Toine Witters van het UWV treft een goede match: Mariëlle van Velzen van Orionis. “Nou hadden we elkaar tijdens het eten al gesproken, maar toch: het systeem werkt wel! Ook mijn tweede match was met iemand die werkzaam is op hetzelfde terrein als ik. Deze manier van contacten leggen lijkt me een goed hulpmiddel om op iemand af te stappen die je nog niet kent.” De eerste speeddate van Jan Kees Oorthuis van Kredietunie Zeeland verloopt zo goed, dat er waarschijnlijk een kredietaanvraag uit volgt. “Mijn match had nog nooit van ons gehoord, maar had meteen een verzoek paraat!”

Zo werd de laatste netwerkbijeenkomst van 2014 succesvol afgesloten, met vele nieuwe en hernieuwde contacten tussen de deelnemers. Eerdere netwerkbijeenkomsten in 2014 werden gehouden in het Kasteel van Batavia in Westkapelle, de Goese Golf en Theater De Mythe in Goes, tijdens het Challenger Tennistoernooi in Middelburg, varend op de MS Onrust tijdens de Oosterscheldeweek, op de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen, in samenwerking met Smart Services Boulevard, UWV en Maak de Switch, en bij Burggolf Middelburg, in samenwerking met Communicatienet Zeeland.

Gemiddeld trokken de netwerkavonden zo’n 100 belangstellenden. Elke avond had een ander thema, met diverse sprekers en activiteiten. Er werd flink genetwerkt: via speed-daten, een visitekaartjes-tombola, onder begeleiding van enthousiaste inspirators of met behulp van de mobiele telefoon. Enkele van deze contacten hebben al geleid tot beginnende samenwerkingen. Zoals Jeroen Verburg van Camping Orisant, Marijn van Son van Hotel Kom! uit Tholen en Richard Snijder van de Heerenkeet in Kerkwerve, die plannen hebben samen een project op te zetten rondom de Oosterschelde.

Ook het komende jaar houdt het Zeeland Business Netwerk diverse bijeenkomsten. De eerstvolgende is dinsdag 20 januari  in Vlissingen.

Hieronder een selectie van de foto’s waarvan de hele serie is te bekijken op het Flickr-kanaal van Zeeland Busines

Foto 1Foto2foto3Foto4foto5foto6foto7foto8foto9foto10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *