ZB Terugblik: Netwerkavond bij Burggolf Middelburg

netwerk7Een netwerkavond die samen met CommunicatieNet Zeeland (ComNetZ) wordt georganiseerd, gaat natuurlijk over communicatie. Daarbij blijkt een aantal zaken cruciaal: zorg dat je de basis goed op orde hebt en maak het meetbaar – anders is het net met hagel schieten. Vier experts deelden met interviewer Bert van Leerdam hun beste tips.

 

Communicatiestrategie
Sandra de Blaeij van ComNetZ adviseert om vooral de strategie voor online communicatie goed te regelen: “Anders heeft het weinig toegevoegde waarde. Ook moet je je social mediaplan intern bespreken en zorgen dat er draagvlak voor is: Wat gaan we wel communiceren en wat niet. Het is verder belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Daarom bieden we als ComNetZ veel bijscholing aan tijdens onze bijeenkomsten.”

Online marketeer Jesper Stoel (DailyDialogues) onderschrijft het belang van een duidelijke strategie: “Veel bedrijven hebben de basis niet goed op orde en onvoldoende expertise in huis. Bij het eerste gesprek gaat het daarom vooral over het managen van de verwachtingen: wat is haalbaar? Ik doorloop dan om te beginnen een stappenplan en we bespreken welke ‘virtuele identiteit’ een bedrijf nastreeft. Het is ook van belang dat het meetbaar is. Google Analytics is daarvoor een goede tool. Maar dóe ook wat met die data.”

Virtueel shoppen
Ook voor sales zijn nieuwe ontwikkelingen goed in te zetten. Christina Elenbaas-Acda (Shinemark): “Ik ben betrokken bij het Creative Lab. Daar onderzoeken we welke mogelijkheden er liggen voor het MKB. Zo testen we nu een virtuele supermarkt, in The Cave, waar je virtueel producten van de schappen kunt pakken en later afrekent. Een bijzondere vorm van online boodschappen doen doen die in de toekomst misschien heel gewoon wordt.”

Bert van Leerdam interviewt vervolgens Arno Dirkzwager, communicatiemanager bij Zeeland Seaports. “We hebben natuurlijk veel verschillende doelgroepen, in diverse segmenten en met een grote regionale spreiding. Daarom beginnen we altijd met marktonderzoek en daar stemmen we onze strategie en communicatie op af. We zetten in op groei in de overslag en de doelen daarbij hebben we goed meetbaar gemaakt. Dat maakt je plannen effectiever.”

Social media worden door Zeeland Seaports schoorvoetend ingezet. “Het gaat er natuurlijk om dat je relevante berichten moet plaatsen die voor een brede doelgroep interessant zijn. Daarom kiezen wij meestal voor een mix: een advertentie in een vakblad en dan bijvoorbeeld een banner op de site. Ook doen we nog veel aan persoonlijk contact. Bijvoorbeeld door het gesprek aan te gaan met omwonenden van de haven. Want met pro-actieve communicatie bouw je veel goodwill op.”

De avond wordt afgesloten met een inspiratiesessie van Ismael Oudeman, die ook het effectieve netwerken leidt. Zijn kernboodschap: “Denk in kansen, wees positief en zorg dat je je boodschap of pitch helder kunt verwoorden. Weet waar je voor staat!” Daar gaan de honderd aanwezigen enthousiast, met elkaar, mee aan de slag.

Hieronder een selectie van de foto’s waarvan de hele serie is te bekijken op het Flickr-kanaal van Zeeland Busines

 

netwerk7netwerk1netwerk2netwerk3netwerk4netwerk5netwerk6netwerk8netwerk9netwerk10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *