Zeeland Seaports gestart met verlening Westhofkade

Onlangs is Zeeland Seaports gestart met de werkzaamheden voor de verlenging van de Westhofkade. Zeeland Seaports gaat hier voor BOW Terminal de bestaande kade van 300 meter verlengen met circa 175 meter. Naar verwachting is de kade medio 2015 gereed om in gebruik te nemen.

logo.ZeelandseaportsZeeuwse havens belangrijke speler voor offshore projectlading
De Zeeuwse havens nemen een vooraanstaande positie in wanneer het gaat om de op- en overslag van projectlading voor de offshore industrie. De afgelopen jaren zijn diverse grote offshore wind projecten vanuit Vlissingen tot stand gekomen. Verschillende Zeeuwse bedrijven zijn actief in deze markt en breiden hun actititeiten continu uit. Zeeland Seaports probeert daar als havenbedrijf waar mogelijk in te ondersteunen. Om BOW Terminal extra kadecapaciteit te kunnen bieden verlengt BAM Infra daarom op dit moment in opdracht van Zeeland Seaports de kade in de Westhofhaven.

Voorbereiding
Na een periode van voorbereiding heeft in februari van dit jaar de aanbesteding van het bestek “verlenging Westhofkade” plaatsgevonden. De constructie van de kade is gelijk aan de bestaande kade, waarbij de nieuwe kade berekend is op een boven belasting van 5 ton/m2. Bovendien wordt ook een verzwaarde sectie gebouwd, voor een bovenbelasting tot 15 ton/m2. Voor de kade kunnen schepen afmeren met een diepgang tot maximaal 10,5 meter.

De constructie bestaat aan de voorzijde uit een combiwand (wand van stalen buizen en damwand planken). Hierop komt een betonnen vloer met kadewand. Deze wordt aan de achterzijde voorzien van betonnen funderingspalen en stalen trekpalen.

Uitvoering
BAM infra verzorgt de bouw van de kade. Het baggerwerk voor de kade wordt in een apart bestek aanbesteed. In juni is een start gemaakt met de werkzaamheden. Naast de inrichting van het werkterrein is begonnen met het graven van de bouwput en het aanbrengen van bemaling om de bouwput droog te houden. De regenval in de afgelopen periode was hierbij een extra uitdaging. Vervolgens zijn in augustus de heiwerkzaamheden begonnen voor de damwand en de andere funderingselementen.

Volgens planning kan vanaf medio maart 2015 gebaggerd worden. Na het baggerwerk wordt de kade afgewerkt met trappen en kathodische bescherming, waarna de kade medio 2015 het eerste schip kan ontvangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *