Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar: Wie wint de Award in 2016?!

 

Paree007_1 verkleindWilt u in 2016 winnaar worden van de Zeeuwse Familiebedrijf Award? Of kent u ondernemers die die titel verdienen? Bedrijven nomineren kan nog tot 15 augustus! Op deze pagina leest u alles over de Award en maakt u kennis met de winnaar van vorig jaar en kersverse juryvoorzitter Pieter Paree van Paree Elektro – Telecom uit ’s-Heerenhoek.

Of hij bedrijven zou aanraden mee te doen? Pieter Paree twijfelt geen moment: “De verkiezing en het winnen van de Award zorgt voor ontzettend veel positieve energie. Zowel bij je eigen personeel als bij klanten en leveranciers. Het is toch een soort erkenning: we zijn goed bezig! Het leidde zelfs tot opdrachten van nieuwe klanten, omdat zij het als een bevestiging zien dat je een ‘goede partij’ bent.”

Belangrijke pijler
De Zeeuwse Familiebedrijf Award wordt in 2016 voor de derde keer uitgereikt. In 2014 won Aannemingsbedrijf Fraanje uit Lewedorp en vorig jaar dus Paree. De verkiezing wordt georganiseerd door Zeeland Business in samenwerking met Baker Tilly Berk, De Zeeuwse Rabobanken en Film by the Sea. Daar vindt op 12 september weer de uitreiking plaats, tijdens een feestelijke bijeenkomst. Deze verkiezing is opgezet om het belang van familiebedrijven voor de Zeeuwse economie meer te belichten. Nederland telt minimaal 260.000 familiebedrijven, die zijn verantwoordelijk voor ruim 49% van de werkgelegenheid en bijna 53% van het Bruto Nationaal Product. In Zeeland is zelfs 85% van alle ondernemingen een familiebedrijf. Zo’n belangrijke pijler van de Zeeuwse economie verdient een eigen Award!

Goede werkgever
Pieter Paree: “Familiebedrijven hebben een belangrijke positie in Zeeland. Niet alleen omdat het er zoveel zijn, maar vooral omdat ze veel aandacht besteden aan de continuïteit van hun bedrijf. Het is een stabiele factor in onze provinciale economie. Bovendien staan ze erom bekend dat ze op een goeie manier met hun mensen omgaan. Ze zijn een gewilde werkgever en zorgen ook voor veel werkgelegenheid. Dat is één van de aspecten waar we als jury op gaan letten. Want de mensen maken het bedrijf, dat is je grootste kracht. We kijken dus of er wordt geïnvesteerd in het personeel en naar zaken als opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Daar zullen we navraag naar doen en luisteren naar signalen uit de markt.”

Innovatief
Of de juryvoorzitter nog eigen accenten legt bij de jurering? “Voor mij is het innovatieve vermogen van het bedrijf erg belangrijk,” legt Pieter uit. “Hoe probeert een bedrijf zijn concullega’s vóór te blijven, hoe wordt er geïnvesteerd in de toekomst? Ik hecht veel waarde aan de continuïteit van een bedrijf. Durf je te innoveren door te investeren in bijvoorbeeld nieuwe machines of blijf je het doen zoals je het altijd hebt gedaan? Want als je de slag mist, raak je je concurrentiepositie kwijt en kan het voortbestaan van het bedrijf onder druk komen te staan.” Pieter Paree gaat samen met de andere juryleden, waaronder prof. dr. Roberto Flören van Nyenrode Business Universiteit, de drie finalisten bezoeken. “Persoonlijk ga ik ook nog letten op ‘het Zeeuwse’ van het bedrijf: hoe groot is de spin off voor de regio, ondersteunen ze lokale initiatieven? Dat is voor de leefbaarheid van Zeeland belangrijk, daar kun je als bedrijf echt wat betekenen.’DSC_1968 verkleind

Publiciteit
De winnaar kan rekenen op behoorlijk wat publiciteit. Pieter blikt terug: “Omroep Zeeland is mediapartner van de Award, daar krijg je een reclamecampagne van cadeau. Verder is er natuurlijk veel aandacht via kranten, magazines en de sociale media. Wij werden echt overspoeld met kaarten, bloemen en taarten van klanten en leveranciers. Onze medewerkers waren superenthousiast en trots. Dat was heel mooi om te zien. We hadden het niet zo verwacht en waren er ook niet op voorbereid. Dat zou ik daarom als tip mee willen geven aan de nieuwe winnaar: verzilver de publiciteit en de titel zolang het kan. Wij hadden het achteraf misschien meer kunnen benutten.” Wat de Award Paree verder nog heeft gebracht? “Alle publiciteit vergroot je netwerk en levert nieuwe opdrachten op. We waren bijvoorbeeld net op dat moment in de race voor een groot onderhoudscontract. De manager hoorde van de prijs en belde ons meteen op: we kiezen vol overtuiging voor jullie! Het doet dus echt wat voor je naam.”

Nomineren
Enthousiast geworden? Om kans te maken op de Award kunt u zichzelf nomineren of een bedrijf opgeven dat naar uw idee een kans maakt. Dat kan via de website van Zeeland Business: www.zeelandbusiness.nl/awards. Aanmelden kan nog tot 15 augustus. Het criterium van een ‘familiebedrijf’ is dat de onderneming minimaal één keer is overgegaan van vader/moeder op zoon/dochter. Ook moet het bedrijf in Zeeland gevestigd zijn.

 

TEKST: MARJOLIJN BERGMANN & FOTOGRAFIE MARIJANA PAJOVIC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *