Zegeningen en wensen

De Kanaalzone

Voor deze Havenspecial maakte Caroline Houmes een rondje door de Kanaalzone. De nieuwe Tractaatweg wordt geprezen en er wordt reikhalzend uitgekeken naar de mogelijkheden van de nieuwe sluis. Maar er wordt ook handenwringend gewacht op een spoorverbinding.

Hoe meer bedrijven, hoe beter
Peter Mons is directeur bij Swagemakers Intermodaal Transport aan de Finlandweg in Westdorpe: “In de Kanaalzone is nog volop ruimte voor expansie. Dat is goed, óók voor ons bedrijf. We zijn hoofdzakelijk actief op het gebied van containertransport binnen de regio Zeebrugge, Rotterdam, Antwerpen en werken graag zo regionaal mogelijk. In Westdorpe hebben we grote klanten aan ons weten te binden zoals Outokumpu, Yara en Elopak. Zij kiezen voor ons omdat we dichtbij zitten, maar ook omdat we ons steeds hard maken voor de beste oplossingen.”

Sinds 2019 maakt dit Zeeuws-Vlaamse transportbedrijf deel uit van Vlaeynatie. Ook de 3MCT terminal is onderdeel van Vlaeynatie. Deze containerterminal speelt een voorname rol in de overschakeling van weg naar spoor en water. “We transporteren hoofdzakelijk containers gevuld met bulk goederen, zoals suiker, meststoffen en plastics. De voornaamste bestemmingen zijn Rotterdam en Antwerpen. Over de weg heb je te maken met files, vandaar de keuze trein en binnenvaartschip.” Essentieel onderdeel van intermodale distributie is de warehousing, een efficiënte manier voor de op- en overslag van goederen. Swagemakers beschikt daarvoor over een loods met 1500 m2 overdekte opslagcapaciteit en een open opslagcapaciteit van 5.000 m2.

Promotie van het gebied
Peter is tevreden met de locatie. “We liggen hier mooi centraal in ons werkgebied. De verdubbeling van de Tractaatweg was voor ons gunstig omdat daarmee de bereikbaarheid verder verbeterd is. Het is gunstig dat North Sea Port sterk inzet op de promotie van het gebied. Er zijn al diverse nieuwe bedrijven gestart, maar wat ons betreft geldt: hoe meer, hoe beter.”

Meer gebruikmaken van elkaars kracht
Frank Bennemeer is commercieel directeur bij De Palletcentrale aan de Suikerdijk in Sas van Gent. Het transport voor de aanvoer van hout en de afvoer van pallets gaat voornamelijk over de weg. “Door de langdurige sluiting van de Westkade in Sas van Gent hebben we nu maar één ontsluitingsweg en dat is door Sas van Gent. Hopelijk komt daarvoor snel een oplossing.”
Verder is Frank verbaasd over de geringe kansen om binnen de Kanaalzone zaken te doen. Hij had meer klandizie van de buren verwacht…

Spoorverbinding over rechteroever
Tim Borteel is commercieel directeur bij Vlaeynatie. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het opzakken van meststoffen. “De producten komen in bulk aan. Wij verzorgen het opzakken en het verdere vervoer in container per schip of trein. We schakelen voortdurend tussen import en export. Wij echt toe aan de spoorverbinding vanaf de Axelse Vlakte naar Gent. Dan kunnen we nog meer containers vervoeren dan over de weg. Met het spoor dat we nu gebruiken, over de linkeroever, maken we extra veel kilometers. Dat kost extra veel tijd en levert alleen maar meer risico op van ongelukken.”

Havenbedrijf als partner
In 2015 startte Vlaeynatie op de Axelse Vlakte, vlak naast de Zeeland Sugar Terminal, een dochteronderneming gespecialiseerd in het logistieke proces rondom suiker.
Tim: “Het is een interessante regio, met veel (potentiële) klanten. Tel daar de uitbreidingsmogelijkheden bij op en de keuze is duidelijk. North Sea Port is een prettige partner. De mensen zijn klantgericht, toegankelijk en de lijnen zijn kort. De Nieuwe Sluis is zeker belangrijk, maar bij ons staat de spoorverbinding echt bovenaan het wensenlijstje.”

Redactie: Caroline Houmes
Fotografie: Gianni Tahitu (foto Frank Bennemeer)
Bron: Zeeland Business magazine 4- 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *