Zó werf je effectief personeel

Is goed personeel vinden voor jouw bedrijf een uitdaging? Kijk dan eens kritisch hoe het staat met de branding van je onderneming. Want goede arbeidsvoorwaarden zijn tegenwoordig niet meer genoeg – het imago van je bedrijf is minstens zo belangrijk!

Nu de arbeidsmarkt krapper wordt, hebben vooral bedrijven in de bouw, industrie en de zorg steeds vaker te maken met moeilijk vervulbare vacatures. Bij Arnoud Slagter, eigenaar en creatief directeur van strategisch reclamebureau 10uur uit Zierikzee, kloppen ondernemers aan die worstelen met het vinden van personeel. “Vaak staan er al vacatures open en vragen ze hoe ze die advertenties kunnen verbeteren. Soms mogen we echt meedenken vanuit de basis, dan beginnen we bij de branding van het bedrijf: wat is je gewenste merkidentiteit en hoe kun je je zó onderscheiden dat mensen je onthouden?”

Kernwaarden overbrengen
Arnoud merkt dat goede arbeidsvoorwaarden slechts één van de factoren zijn. “Het moet ook een leuk bedrijf zijn om voor te werken. Neem Coolblue. Daar gaat het niet zozeer om de inhoud van de vacature, maar om het imago van die club. Wat je dus moet bereiken is dat je bepaalde kernwaarden aan je merk verbindt en die overbrengt op de doelgroep. Dat doe je met een consequente huisstijl en de kracht van de herhaling. Een reclamebord langs het voetbalveld kan net zo effectief zijn als een goede digitale campagne.”

Durf op te vallen
Waar je adverteert, hangt af van de branche. “De ene keer zijn vakbladen of de PZC effectief, soms adviseren we juist online met bijvoorbeeld LinkedIn. Probeer onderscheidend te zijn, maar
blijf bij je eigen verhaal. Houd de advertentie kort en bondig, maak de procedure laagdrempelig of probeer een keer een algemene oproep: wij zoeken personeel. Vergeet ook jong talent niet,
want die ene stagiair of net afgestudeerde kan een potentiële medewerker zijn. En vraag je eigen personeel de vacatures te delen. Zij zijn je beste ambassadeurs, zeker online!”

Foto: Marijana Pajovic
Tekst: Marjolijn Bergman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *